desiree91.reismee.nl

Einde van de reis...

Mijn laatste berichtje..


Het gaat hier echt super goed, ik sta nog steeds elke dag verbaasd van hoe mooi Ghana is, en hoe bijzonder het is om hier te zijn.

Ik had het voor geen goud willen missen!


Maar na 3000 km rondreizen in Ghana, 6 weken met een emmertje water douche, en me kleren met een emmertje water te wassen ben ik wel heel blij (nu ik weet dat ik naar huis ga) dat ik weer naar huis ga!


Maargoed, eerst nog even mijn allerlaatste lange verslag van afgelopen week..


Afgelopen maandag zijn we van Mole National park naar Tamale gereisd en hebben daar in een super leuk traditioneel dorpje geslapen, een rond bruin huisje van klei met een rieten dak erop.

Daar hebben we een rondleiding gehad door het dorp, en heb ik mogen zien hoe ze hier een baby wassen. (kindje was 10 weken oud)

en natuurlijk heb ik het meisje even zelf vast mogen houden.

Ik had ze bijna mee willen nemen naar nederland, heel schattig!

We zijn daar ook bij een oude bewoner binnen geweest en gezien hoe ze touw aan het spinnen is, en uiteraard zelf mogen proberen, maar dat was toch best lastig.

Daarna zijn we bij de Chief langs geweest, dat is de baas van het dorp.

Aan hem hebben we toestemming moeten vragen om te mogen verblijven in het dorp en dan moet je hem uiteraard ook iets geven (ze willen hier altijd allemaal wel iets hebben hier haha..)

Wat ook wel leuk is om te vertellen, de mannen hier hebben allemaal verschillende vrouwen, zo ook deze chief.

Deze man heeft 12 vrouwen en heeft kleinkinderen en zijn nu in totaal met 57 man in de familie.

En de gene die 2 dagen kookt mag die 2 nachten ook samen met de chief slapen..


Dinsdag hebben we bij een andere vrouw uit het dorp kulikuli gemaakt, dat is een snack in een vorm van een ring en dat word gemaakt van pinda.

Heel erg lekker!


daarna zijn we doorgereden naar Karimenga, dat ligt helemaal rechts boven in ghana vlakbij Bolgatanga.

Hier heb ik samen met onze gastvrouw felicia water gehaald, uiteraard op mijn hoofd gedragen zoals ze dat hier allemaal doen, maar dat is moeilijker als dat het eruit ziet, het is gelukkig maar water dus ik dacht er wel aan om het expres over me heen te laten vallen want het is hier bloedje heet, maar ik denk niet dat ze daar zo heel blij mee zullen zijn.


Woensdag zijn we naar de tongo Hills gegaan, waar blijkbaar ook leeuwen leven, zo zag de natuur er ook wel naar uit. maar helaas geen leeuw kunnen zien maar wel een hele leuke wandeling gehad.

Vanuit daar zijn we doorgereden naar Bolgatanga, daar is de grootste markt van Ghana, dat is ook de handelsmarkt vanuit de buurt landen Togo en burkino faso.

Wat heel dicht bij Bolgatanga ligt.

Hier verkopen ze echt alles qua eten, en dieren.

Daarna zijn we in een tuktuk gestapt en zijn we naar de smoothie bar gereden, en daarna weer richting huis gegaan (karimenga).


Op donderdag zijn we vroeg vertrokken zodat we de bus konden nemen naar Accra, dus ik wilde graag nog in een motor met een grote bak meerijden (hier vervoeren ze vaak dieren of andere spullen in) dus na een tijdje aan de weg hebben staan wachten kwam er een aan, super gaaf, dus wij ongeveer een uur in het wagentje gezeten.

En toen kwamen we om 11:30 op het station en de bus ging pas om 15:00.. ofja, uiteindelijk zijn we om 18:00 pas vertrokken.

Dat is een ding wat ik niet ga missen, het oneindig en uren lang doelloos wachten..


Dus wij met de bus mee, en uiteindelijk een reis gemaakt van 14 uur.

Vandaag zijn we als verrassing naar de school gegaan van shadreck (de school waar ik vrijwilligerswerk heb gedaan).

Ze dachten dat we zaterdag pas thuis zouden komen, dus dit was een hele grote verrassing voor ze!

Alle kindjes en leraren helemaal blij, en werden shadreck en ik helemaal geknuffeld door iedereen, super leuk!


Morgen ga ik nog even ontbijten met Noor en Kelly in Accra, en s middags zie ik sammy nog even voordat ik weer terug ga naar Nederland.


Dus super leuk!


Nou luitjes, dit was het einde van mijn blog.

Heel erg bedankt voor het meeleven en alle leuke reacties!


En ik hoop jullie allemaal snel weer even te kunnen zien!!!


Hele dikke knuffel!!!


Reacties

Reacties

Loes

Dees,

't Was super gaaf om je te volgen en te lezen wat je allemaal mee hebt gemaakt daar. Geniet nog van je laatste dag en een goede terugreis gewenst!

Groetjes,
Loes

Yvonne

Dees!! jeetje wat is het snel gegaan maar ontzettend leuk om alles te lezen en je foto's te zien!
Goede reis terug!

16 februari, 19:00 uur Aad

Hoi Desiree..
Leuk verslag. Wat een kilometers heb jij afgelegd. Goeie reis naar huis en thuis maar genieten van alles wat er daar niet was. Liefs A.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!