desiree91.reismee.nl

reizen..

Akwaaba! (welkom)




Het rondreizen is begonnen!!!


dat betekent hier veel in trotro (busje), bus en taxi zitten en natuurlijk niet te vergeten, het ontzettend lang wachten tot een bus vol zit. (als hij vol is gaat de bus pas rijden namelijk).




Maar eerst even over mijn verjaardag afgelopen dinsdag, iedereen ontzettend bedankt voor de lieve appjes en berichtjes, heb me echt jarig gevoeld!


zoals in het vorige verhaal al stond ben ik naar krokobite beach geweest en heb ik daar geslapen samen met sammy, dus vroeg opgestaan en naar de zee gegaan.


Echt heerlijk om op je verjaardag aan het strand wakker te worden!


Na even gelopen te hebben de zee in geweest en daarna zijn we opzoek gegaan naar een voetbal om te gaan voetballen op het strand.


op het strand was 1 huisje die wat kleren verkocht, maar geen voetbal.


Dus de man van het huis geld gegeven en die wilde er wel een voor ons halen.


Dus zodoende raakte ik aan de praat met de vrouw van het huis, hele aardige vrouw.


Bleek dus dat ze mijn moeder had gekend en dat ze elke week samen met een groep djembe speelde op het strand..


ik wist wel dat mama hier regelmatig kwam, maar echt heel bijzonder om dat weer iemand tegen te komen die mijn moeder kende, ze vroeg zich al af waarom Mariama (zo heette mijn moeder hier) niet meer naar Ghana kwam en heeft nog veel aan mijn moeder gedacht!


Nou nog een hele tijd bij dit gezin gezeten, muziek gemaakt en gevoetbald met de kinderen.


ondertussen nog een kokosnoot gedronken die een van de kinderen voor mij uit de boom had gehaald, en genoten op het strand samen met Sammy, dus een geweldige dag gehad!




s avonds weer terug naar mijn kamer in Buduburam, spullen ingepakt afscheid genomen van mijn gastgezin veel geknuffeld met de kindjes, ik ga ze echt wel missen!!!




Woensdag was het begin van mijn reis, om 3:45 vertrokken we met de taxi naar accra, en vanuit daar hebben we geloof ik nog 4 busjes gehad en zijn we in de ochtend aangekomen in Kpong vlakbij Akosombo waar we de boot op donderdag naar Yeji zouden nemen (die blijkbaar dus niet vertrok op donderdag maar op maandag) dus dat was even balen.


In Kpong nog een berg beklommen en in een vissersbootje een rondvaart gemaakt over het volta meer.


In de avond nog even gepraat over wat we nu zouden gaan doen, of wachten tot maandag of op donderdag vertrekken met de bus.


Nou die beslissing was snel genomen, vertrekken op donderdag met de bus, want ik ga echt geen 4 dagen zitten wachten hier!




Donderdag dus vroeg weer vertrokken naar accra, eenmaal op het station aangekomen werden we omringd door mannen, en wat denk je, er stond een man super dicht langs mij, ik voelde dat hij in mijn zak zat en mijn telefoon pakte dus ik heb gelijk heel hard geschreeuwd natuurlijk waardoor hij mijn telefoon gelijk op de grond gooide.


Dus ik was redelijk in paniek, maar echt ontzettend blij dat ik mijn telefoon weer had!


Dit gebeurt mij echt geen 2e keer!!!


Uiteindelijk weer verder gegaan naar Takoradi, een hele lange reis, bleek dus dat die man die mijn telefoon wilde stelen ons heel de weg heeft achtervolgd tot Takoradi (een busreiziger van 6 uur).


Vanuit Takoradi doorgereisd naar Enchi, en daar zijn we s morgens naar de trotro gegaan waar we (weer) 2 uur hebben zitten wachten.


Toen hebben we een lange rit gehad over een zand weg met het busje door diepe gaten gereden met flinke plassen.


Best spannend, wij zouden dit namelijk met een terrein auto doen, maar hier rijden ze dus met alle soorten auto's door dit soort wegen.


Uiteindelijk kwamen we aan in een plaatsje waar dus Boin national park zou moeten zijn, bleek er geen park te zijn helaas..


alleen een groot stuk bos met bomen die ze nu aan het omhakken waren, dus daar konden we niet heen.


(ja typisch weer z'n actie voor mij)


Dus weer de spannende weg terug genomen met de trotro.




Uiteindelijk besloten om vanuit Enchi onze spullen te pakken en de bus weer te nemen om (uiteindelijk) uit te komen in Nkoranza.


Dat betekende dus eerst de bus nemen van Enchi naar Accra een 11 uur durende reis.


En vanuit Accra naar Kumasi met de bus en vanuit kumasi zijn we naar Nkoranza gereden.


Uiteindelijk een reis gemaakt van ongeveer  17 uur!




Nu hebben we een nachtje hier geslapen in Nkoranza bij het project Hand in Hand.


Dit is een project waar ruim 100 kinderen en jong volwassenen worden opgevangen die gehandicapt zijn en in een rolstoel zitten, geestelijk gehandicapt zijn of autisme hebben en er is een meisje die manisch depressief is, een ander meisje heeft geen armen en geen benen.


Deze kinderen zijn hier afgezet voor de poort door familie leden of ze leefden op straat en zijn opgehaald door deze stichting.


Veel van deze kinderen zijn ook seksueel misbruikt geweest en hebben lang op straat geleefd.


Een vrouw is zelfs gehandicapt en is seksueel misbruikt geweest en die is daardoor zwanger geraakt en heeft een kindje gekregen (die hier ook woont) maar deze vrouw weet dus niet dat, dat haar kind is omdat ze dat niet kan begrijpen vanuit haar handicap.


Hier is het zo dat als je een kind hebt met een handicap dat je een slecht kind hebt en dat is niet goed voor de familie dus worden ze afgestoten door de familie omdat ze anders zijn.


Echt heel erg zielig!


Gelukkig hebben ze hier een geweldig mooi onderkomen, en krijgen ze heel veel liefde van de mensen die hier werken.


Ik zou het niet snel hier schrijven, maar als je ooit een donatie zou willen schenken aan de kindjes hier in Afrika, dan zou dit project echt geweldig zijn om daarmee te helpen.


Deze kinderen verdienen het om een mooi leven te hebben!!!


Hier blijven we 3 dagen en ga samen met mijn gids (project manager van het schooltje waar ik vrijwilligerswerk heb gedaan) helpen bij de kinderen en genieten van de tijd die we hier hebben met de kids!




Woensdag reizen we weer door Naar kintampo.


Dus volgende week weer een nieuw verhaal!




Heel veel liefs vanuit Ghana!!!

Reacties

Reacties

Karen

Wat schrijf je weer geweldig top hoor maar let wel op je spullen schat. Ze hebben niet allemaal goede bedoelingen gr karen

Lara

Wow, wat een avontuur al! Geniet ervan Desiree ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!